Kamelot (+ Serenity & Aeverium) @ Hedon, Zwolle 24-04-2016

(For the English version please scroll down.)

Albumfeeds lijkt mijn persoonlijke reisbureau voor nostalgietrips te worden. Deze keer had ik het genoegen om Kamelot live te zien. Kamelot ken ik van het album ‘Epica’ uit 2003. In 2006 zag ik ze live tijdens de ‘Black halo’-tour. Vanaf de release van ‘Ghost Opera’ (2007) raakten we elkaar kwijt, het was pas vorig jaar na de release van ‘Haven’ dat ik Kamelot weer tegenkwam, door de clip van ‘Insomnia’ op YouTube. Nu, 9 jaar na de laatste keer dat ik ze live zag, ben ik onderweg naar Hedon om te zien hoe het inmiddels met Kamelot gaat.

Als we aan komen bij Hedon valt één ding direct op: ondanks we erg op tijd zijn staat er een behoorlijke wachtrij voor de zaal. Dit is de 16e uitverkochte show in Nederland, een behoorlijk contrast met de keer dat ik ze voor het eerst in de Boerderij zag.

Er is een kleine wijziging geweest in het programma. Waar oorspronkelijk het voorprogramma bestond uit Nemesea en Serenity viel Nemesea helaas door omstandigheden uit. In plaats van Nemesea speelde Aeverium als support. Een passende vervanging blijkt later.

DSC_0032Aeverium trapt de avond af met ‘Do You Remember’. De relatief nieuwe Duitse band is zeker niet verlegen en speelt goed in op het publiek. Binnen no-time zit de sfeer er al lekker in. Het tweede nummer ‘Distrust’ staat ook als een huis. Aeva Maurelle heeft geen enkel probleem met toon zuiver zingen en tegelijk niet als een standbeeld op het podium staan, iets waar veel zangeressen nog wat van kunnen leren. De nummers zijn een mix van Disturbed, Lacuna Coil en Nemesea en het ligt allemaal erg prettig in het gehoor. Tijdens ‘What Are You Waiting For’ zingt de zaal al luidkeels mee en de band geniet zichtbaar van het enthousiasme.

Na de titeltrack ‘Break Out’ volgt ‘Heaven’s Burning’ en de enige conclusie als de band het podium af loopt is dat dit een band is die zeker ver kan komen. De combinatie van solide nummers, strak spel en interactie met het publiek maakt Aeverium een band die ik zeker nog wel een keer live wil zien.

DSC_0106Serenity lijkt het voorbeeld van Aeverium te volgen. De band opent sterk met ‘Follow Me’ en zanger Georg Neuhauser is duidelijk in zijn element. ‘Spirit In The Flesh’ volgt en wat me opvalt is dat de nummers een oude Sonata Arctica-stijl hebben, met een vleugje “Songfestival”. Iets dat ik als fan van het oude Sonata-werk zeker kan waarderen. ‘Spirit In The Flesh’ is ook het eerste nummer waar we bassist Fabio D’Amore horen zingen. Zijn ruwe rockstem steekt lekker af tegen de verder cleane vocalen. ‘Iniquity’ is een nummer dat de harmonisering van de zangers en zangeres goed laat horen, en het klinkt fantastisch.

Een duet mag natuurlijk niet missen en Serenity heeft hiervoor het nummer ‘The Perfect Woman’. Een nummer dat ik enkel kan beschrijven als een duet in de stijl van Roxette. Een beetje een raar contrast met de andere nummers, maar wel goed uitgevoerd. De band neemt ons mee terug naar hun eerste video met het nummer ‘Velatum’, een nummer dat de trend van Sonata-achtige nummers krachtig door trekt en eindigt in een acapella outro waar de volledige band in perfect harmony zingt. Zeer indrukwekkend.

Met ‘Legacy of Tudors’ sluit Serenity hun set af. Het showmanship van de band zorgt ervoor dat ze lekker in het rijtje passen tot nu toe. Een aanbeveling voor eenieder die houdt van catchy liedjes met een licht “Efteling”-gevoel, strakke producties en een enthousiaste band.

DSC_0126Kamelot valt direct met de deur in huis met het nummer ‘Veil of Elysium’ van hun cd ‘Haven’ uit 2015. De loepzuivere zang van Tommy Karevik is het eerste dat opvalt, gevolgd door het strakke spel van de band. Als complete verrassing volgt het inmiddels 10 jaar oude ‘When The Lights Are Down’ van het album ‘The Black Halo’. Het nummer is dan misschien wel 10 jaar oud, maar werkt nog steeds als een trein. We zijn nog maar twee nummers in de show en de energie is van ongekend niveau. Er wordt uitbundig meegezongen en geklapt en geschreeuwd, en Tommy speelt er met veel plezier op in. Na ‘The Great Pandemonium’ volgt de volgende grote verrassing: ‘Center of The Universe’ van het album ‘Epica’ uit 2003. ‘Karma’ van het gelijknamige album uit 2001 volgt, en ondanks het nummer 15 jaar oud is past het prima tussen de nummers die Kamelot tegenwoordig schrijft.

Tommy is zichtbaar onder de indruk van hoe graag mensen de nummers meezingen. Als bedankje worden we getrakteerd op ‘End of Innocence’ in het pianoarrangement zoals dit op de deluxe versie van ‘Haven’ staat. Tommy blijft ook in zo’n gevoelig nummer perfect staan. Sterker nog, voor het eerst op de avond valt de hele zaal aandachtig stil. Het gevoelige nummer wordt gevolgd door het genadeloze ‘March of Mephisto’ van ‘The Black Halo’ waardoor de zaal weer volledig terug is in zijn energie.

DSC_0195Na ‘Liar Liar (Wasteland Monarchy)’ zet de band ‘Forever’ in van het album ‘Karma’. Ook dit nummer is bij het publiek niet onbekend en dat resulteert in een soort van Iron Maiden ‘Fear of the Dark’-achtige taferelen waar het publiek volmondig de leadgitaarlijn begint te zingen. Het publiek blijft maar zingen en begint zelfs zonder instructies vanaf het podium een heuse canon. Na deze ultra-extended versie van ‘Forever’ (die zeker een kwartier duurt) verdwijnt de band toch echt van het podium om na de verplichtte “We want more!”’s de toegift te beginnen met ‘My Therapy’, gevolgd door ‘Revolution’. Als afsluiter speelt de band ‘Sacrimony (Angel of Afterlife)’ voor een onverminderd enthousiast publiek.

Ik had niet verwacht dat er tijdens de ‘Haven’-tour nog zulke klassiekers voorbij zouden komen. Ik had ook niet verwacht dat Kamelot zo groot was. Maar na het zien van deze tour begrijp ik maar al te goed hoe Kamelot zestien shows uitverkocht krijgt in Nederland. De ongekende toewijding van de band, de fans en het productieteam zorgen voor een ongekende ervaring en een show die de komende jaren voor mij als benchmark zal gelden voor wanneer ik naar andere optredens ga.

 

Geschreven door Gertjan Kampen voor AlbumFeeds.com

Foto’s door Veerle van Melsen

 

Kamelot:
https://www.facebook.com/kamelotofficial

Serenity:
https://www.facebook.com/serenityaustria

Aeverium:
https://www.facebook.com/aeverium

 

 

 

 

Albumfeeds is slowly turning into my personal travel agency for nostalgia trips. This time I was invited to check out Kamelot. I first heard about Kamelot from their album ‘Epica’ that was released in 2003. The first time I saw them perform live was during the ‘Black halo’-tour back in 2006. After the release of ‘Ghost Opera’ in 2007 I got out of touch with the band. Our paths wouldn’t cross again until the release of ‘Haven’ last year, when I saw the video for ‘Insomnium’ on YouTube. Now I find myself driving to Hedon to check out Kamelot and to see how they’ve held up for the last 9 years.

Upon arrival at Hedon one thing becomes very clear: there is a substantial queue in front of the venue. This turns out to be the 16th sold out show in the Netherlands. Quite a contrast with the show I saw in ‘de Boerderij’.

Due to circumstances there was a line-up change. Where originally Serenity and Nemesea would be the support acts, Nemesea had to cancel. The replacement band for Nemesea was Aeverium, a very fitting replacement we found out later on.

DSC_0007Aeverium kick-starts the night with ‘Do You Remember’. Even though Aeverium is a fairly new band, they sure know how to play the audience. It doesn’t take long until the crowd is singing and screaming along. The second song ‘Distrust’ is just as solid as the first song. Singer Aeve Maurelle shows off her ability to sing pitch perfect while not being stiff like a statue, something a lot of singers could take as an example. Aeverium’s songs are a mix of Disturbed, Lacuna Coil and Nemesea and everything fits together just right. During the song ‘What Are You Waiting For’ the crowd sings along and the band loves it.

After the title track ‘Break Out’ the band ends its set with ‘Heaven’s Burning’, and as the band walks off stage the only conclusion I can draw is: “this band is going places”. Aeverium combines solid songs with solid playing and a great stage performance. If given the opportunity I’d definitely go see them again.

DSC_0119Serenity follows Aeverium’s example. The band opens with ‘Follow Me’ and singer Georg Neuhauser is definitely in his element. ‘Spirit of the Flesh’ is the second song and one thing I notice is the Sonata Arctica-likeness in the songs, but with a hint of “Song Festival”; something that I as a Sonata-fan can really appreciate. ‘Spirit in the Flesh’ is also the first song to showcase bassist Fabio D’Amore’s vocals. His raw rock vocals nicely compliment and contrast the otherwise clean vocals. ‘Iniquity’ shows off the vocal harmonizing skills of all the band members, and it sounds amazing.

A band like Serenity can’t go without a duet, and therefore we get the song ‘The Perfect Woman’. A song that has a somewhat Roxette-like feel. A bit of a weird contrast with the other songs, but it is well executed. The band takes us back to their first video with the song ‘Velatum’, a song that continues the trend of Sonata-like songs and ends in an impressive acapella outro where the entire band sings in perfect harmony. Very impressive!

With ‘Legend of Tudors’ Serenity ends its set. Their showmanship makes them fit very well in this line-up. I can highly recommend this band to anyone looking for catchy songs with a light “Efteling”-vibe, solid productions and great stage performance.

DSC_0166Kamelot follows the same relentless strategy of blowing the roof off the very first song. The band opens with ‘Veil of Elysium’ from their in 2015 released CD ‘Haven’. Tommy Karevik’s crystal clear vocals are the first thing that catches my attention, followed closely by the band’s excellent musicianship. To my surprise the next song is ‘When The Lights Are Down’ from ‘The Black Halo’. Even though the song is 10 years old it definitely stood the test of time and still sounds rock solid. Only two songs into the set the crowd is already singing, clapping and shouting along. The energy is through the roof, and Tommy is visibly enjoying every second of it. But the surprises are far from over. After ‘The Great Pandemonium’ the band kicks into gear by playing ‘Center of the Universe’ from ‘Epica’, released in 2003, only to follow up with ‘Karma’ from the similarly named album ‘Karma’, released in 2001. And even though that song is 15(!) years old, it still perfectly fits into the setlist.

Tommy is impressed by how enthusiastic and loud the crowd is. As a “thank you” he states that they will play ‘End of Innocence’ in the piano arrangement that is on the deluxe version of ‘Haven’. This will be the only time during this the tour they will play this song. Tommy doesn’t have any problems to convincingly deliver this very sensitive song. And for the first time this evening the crowd quiets down to listen to the song in near silence. As a follow up the band plays the merciless track ‘March of Mephisto’ from ‘The Black Halo’, and before the first verse starts the crowd is already back at full energy.

DSC_0181The second last song of the set is ‘Liar Liar (Wasteland Monarchy)’ followed by ‘Forever’ from the album ‘Karma’. It soon becomes clear that the crowd is very familiar with this song when they break out in a chanting session that reminds me a lot of ‘Fear of the Dark’ by Iron Maiden. The chanting continues for several minutes eventually turning into a canon with different parts of the venue starting the melody at a different point. All of this happens spontaneously and the band is flustered.

After this incredibly extended rendition of ‘Forever’ we get the mandatory ‘we want more’ chanting as the stage lights turn on. The encore exists of ‘My Therapy’ followed by ‘Revolution’ and ‘Sacrimony (Angel of Afterlife)’ all while the energy in the venue remains very high.

I didn’t expect to hear this many classic Kamelot-songs on the ‘Haven’-tour. I also didn’t expect that Kamelot had grown to be this popular. After tonight’s show however I completely understand why most of the shows on this tour have been sold out. The unparalleled dedication of the band, its fans and the entire production team results in an amazing show that I will remember for years to come. I’d even dare to say that Kamelot raised the bar for any future concerts I will see.DSC_0183

Written by Gertjan Kampen for AlbumFeeds.com

Photos by Veerle van Melsen

 

Kamelot:
https://www.facebook.com/kamelotofficial

Serenity:
https://www.facebook.com/serenityaustria

Aeverium:
https://www.facebook.com/aeverium

 

 

Setlist:

Aeverium:
– Do You Remember
– Distrust
– The Other Side
– What Are You Waiting For
– Break Out
– Heaven’s Burning

Serenity
– Follow Me
– Spirit In The Flesh
– Iniquity
– My Final Chapter
– The Perfect Woman
– Velatum

– Serenade of Flames
– Legacy Of Tudors

Kamelot (ft Kobra Paige)
– Veil of Elysium
– When The Lights Are Down
– The Great Pandemonium
– Center of the Universe
– Karma
– Torn
– End of Innocence (piano version)
– March of Mephisto
– Rule the World
– Insomnia
– drum solo
– Liar Liar (Wasteland Monarchy)
– Forever – extended edition
Toegift:
– My Therapy
– Revolution
– Sacrimony (Angel of Afterlife)

Geef een reactie